HTTP/:;Irinamateias.ro

28.09.2009

Atentie la exprimare!

Ieri , la Biserica, am ascultat o predica interesanta, care m-a zidit sufleteste, iar cel care a sustinut-o este o persoana care vorbeste destul de bine si este documentat in ceea ce sustine.
Numai ca, eu, atenta la exprimari, aceasta fiind un "defect" profesional, am fost zgariata la urechi de folosirea repetata, in mod gresit, a pronumelui de identitate.
Va dau cateva exemple:
"Eu insami, spunea el si a repetat de mai multe ori. Forma corecta e insumi.
Isus insasi . Se spune si se scrie: insusi.
Sa ne reamintim formele corecte:
masculin
insumi
insuti
insusi

feminin
insami
insati
insasi
Cam aceleasi greseli se fac si cu pronumele care, dar asta, pe data viitoare!

6 comentarii:

DĂSCĂLIȚA CREATIVE TRAINING spunea...

este bine ca din cand in cand cineva "sa ne mai traga de maneca"si sa ne aminteasca de limba romana.
Se fac adeseori greseli de exprimare sau de scriere.Se intampla, dar nu trebuie sa persistam in greseala
Multumim!.

Cristake1974 spunea...

Asta e prea de tot - "Isus insasi". Eu mai trec cu vederea cand mai scapa cineva un "eu insusi", dar de aici si pana la ceva asa de malaiet... In fine, respectiva persoana era din diaspora, sau cum? Poate asa se explica, printr-o romana neexersata...

disa spunea...

@miki, chiar nu strica sa ne reamintim exprimarea corecta, mai ales ca exista multe persoane venite in tara, care ne vorbesc destul de corect limba.

disa spunea...

@Cristake,nu era o persoana din diaspora, ba chiar era cineva cultivat, dealtfel, dar, cred, din exces de zel, folosea incorect pronumele respectiv.

elena marin-alexe spunea...

Un orator bun trebuie sa aiba un vocabular bogat si sa nu fie agramat.
Si eu mai sunt uneori tulburata de unele greseli, care ma fac sa uit continutul predicii respective...
Cred ca toti mai gresim, dar este bine sa fim mai atenti....asa in general, vorbind....
Multumesc pentru lectia gratuita de gramatica. Esti o dulceata si asta o spun cu tarie eu insami....
Te imbratisez cu mii de flori aduse de bogatia toamnei!

disa spunea...

@Elena, toti gresim, atat in exprimare cat si in scriere, dar, uneori, cand greselile se repeta, ele devin suparatoare, si incepi sa numeri de cate ori au aparut in vorbire.
Imi plac acele persoane, care, aflate in fata auditoriului, sunt atente la exprimare.
Iti intorc si eu imbratisarile.