HTTP/:;Irinamateias.ro

26.05.2010

Generatia secolului 21


O interesanta abordare a manifestarilor generatiei sec. XXI.
NIKI POP  a plecat din judetul nostru acum multi ani si locuieste in State.

23.05.2010

Porumbelul-simbol al Duhului Sfant

Vezi toate simbolurile Duhului Sfant, conform Sfintei Scripturi:Simbolurile Duhului Sfant


1. PORUMBELUL


Singura infatisare trupeasca a Duhului Sfant ce-a fost data vreodata oamenilor s-o vada a avut loc la Iordan, cu ocazia botezului in apa a Domnului Isus Hristos (Luca 3:21-22) cand Duhul Sfant s-a coborat peste El ca un porumbel. Porumbelul prezinta cateva particularitati. Porumbelul prin infatisarea sa exprima gingasia; el este simbolul nevinovatiei, blandetii, a bunatatii, a curatiei si a pacii. Primul act pe care l-a indeplinit porumbelul in istoria biblica a fost in timpul potoplui lui Noe. Noe a dat drumul porumbelului sa aduca vestea daca apele s-au retrsa de pe pamant (Gen. 8:8-11). Tot asa si Duhul Sfant aduce oamenilor vestea buna ca pacatul a fost ispasit prin jertfa Domnului Isus Hristos si ca mania lui Dumnezeu a luat sfarsit. El coboara asupra noastra ca sa ne impartasaeasca din calitatile Sale divine.

Porumbelul este fara rautate (Mat. 10.16) si Domnul Isus ne indeamna sa fim si noi la fel. Porumbelul nu are fiere. Oameni de stiinta afirma ca, acest organ fabrica o substanta amaruie, care este pricina amaraciunilor firii omenesti. Duhul Sfant rodeste in viata copiilor lui Dumnezeu numai blandete. “Orice amaraciune, orice iutime, orice manie, orice strigare, orice clevetire si orice fel de rautate sa piara din mijlocul vostru”. Efes. 4.31 – ne indeamna apostolul Pavel.
Hrana porumbelului: Pentru doua caracteristici el a fost trecut intre pasarile curate enumerate de Vechiul Testament:
- pentru ca poate zbura, si 
- pentru ca nu este carnivor.

Duhul Sfant transforma gusturile noastre si preferintele noastre, ajutandu-ne sa facem deosebire intre lucrurile placute lui Dumnezeu si cele neplacute. El toarna in sufletele noastre dragostea si curatiea.Zborul porumbelului este semnificativ. El nu sta pe loc, ci se misca continuu. Tot asa una din caracteristicile Duhului Sfant este miscarea, lucrarea Lui nu este statica. Este semnificativfa in acest sens, expresia biblica, care spune: “Oamenii au vorbit de la Dumnezeu, manati de Duhul Sfant” 2 Petru 1.21. Duhul Sfant este supranumit Mangaietorul, pentru ca unul din serviciile Sale este de a mangaia, de a alina, de a linisti. Porumbelul mai are o insusire aleasa, ii place sa locuiasca impreuna cu cati mai multi semeni de ai sai. Duhul sfant iubeste unitatea credinciosilor, lucrand la cimentarea ei. El ramane cu noi (Ioan 14.16), ca prin partasia Lui (2 Corinteni 13.14), sa ne intareasca legatura, unitatea si dragostea frateasca.

Sarbatoarea Cincizecimii

Duminica Cincizecimii sau a Pogorarii Sfantului Duh, numita in popor si Duminica mare, este sarbatoarea anuala a pogorarii Sfantului Duh peste Sfintii Apostoli, eveniment pe care ni-l istorisesc (II, 1-4) si cu care se incheie descoperirea fata de lume si creatie  a lui Dumnezeu, Cel in treime. Ea cade totdeauna la 10 zile dupa Inaltare sau la 50 de zile dupa Pasti, cand a avut loc evenimentul sarbatorit si cand evreii isi serbau si ei praznicul. E totodata sarbatoarea intemeierii Bisericii crestine, caci in aceeasi zi, in urma cuvantarii insufletite a Sfantului Apostol Petru, s-au convertit la crestinism circa 3.000 de suflete, care au alcatuit cea dintai  comunitate crestina din Ierusalim (Fapte II, 41), nucleul Bisericii de mai tarziu.


Nu incape indoiala ca Rusaliile este cea mai veche sarbatoare crestina impreuna cu cea a Pastilor, fiind praznuita inca din vremea Sfintilor Apostoli, ca o increstinare a sarbatorii iudaice corespunzatoare. Despre ea amintesc si Sf. Apostol Pavel (1 Cor. XVI, 8) si Sf. Luca (Fapte XX, 16). E numarata si in Constitutiile Apostolice, printre sarbatorile in care sclavii se cuvine sa fie eliberati de muncile obisnuite. Despre ea mai amintesc: Sf. Irineu (+202), Tertulian, Origen, Canonul 43 al Sinodului din Elvira (c.300), Canonul 20 al Sinodului I ecumenic (care opreste ingenuncherea in ziua Rusaliilor), Sf. Epifanie s.a. Marii predicatori din secolele IV si V ne-au lasat o multime de panegirice in cinstea acestei sarbatori, iar in a doua jumatate a secolului IV pelerina apuseana Egeria ne descrie modul cum era sarbatorita pe atunci la Ierusalim. Pana catre sfarsitul secolului IV si inceputul secolului V Cincizecimea era o dubla sarbatoare: a Inaltarii Domnului si a Pogorarii Sfantului Duh, asa cum o descrie, de altfel, inca din prima jumatate a secolului IV, Eusebiu al Cezareei. Dar, precum am aratat la sarbatoarea inaltarii, aceasta a fost fixata, de pe la 400 inainte, in ziua a 40-a dupa Pasti, cum este pana astazi, Cincizecimea ramanand numai ca sarbatoarea Pogorarii Sfantului Duh.


Deci ce trebuie sa stim noi despre Sfantul Duh? Ca este a treia persoana a Preasfintei Treimi, ca purcede de la Tatal si ca a fost trimis in lume prin Fiul, dupa inaltarea Sa la cer. Dar de ce a venit pe pamant la zece zile dupa Inaltarea Domnului? Pentru ca Fiul lui Dumnezeu, cand S-a inaltat la cer, a zabovit cate o zi la fiecare din cele noua cete ingeresti pentru a le innoi si bucura prin Invierea Sa. A zecea zi, spun unii Sfinti Parinti, dupa ce Fiul S-a asezat de-a dreapta Tatalui pe tronul slavei Sale, a trimis pe Duhul Sfant in lume.

Datoria noastra principala este sa nu intristam pe Duhul Sfant care este in noi de la botez, prin pacate. Nici sa alungam pe Sfantul Duh de la noi prin necredinta, mandrie, desfranare, ucidere si mai ales prin caderea in cursele sectelor. Am gresit? Sa ne pocaim de indata ca sa nu ne paraseasca Duhul Sfant. Spovedania si Sfanta Impartasanie ne ajuta in viata cel mai mult la mantuire. Sa nu le amanam la batranete, ca sa nu murim asa, ca nu ne putem mantui fara dezlegarea pacatelor si fara Trupul si Sangele lui Hristos.

Sa fugim de pacate, ca pacatul indeparteaza Duhul Sfant de la noi. Sa ne ferim de adunari si invataturi sectare, ca acelea nu au Biserica nici harul Duhului Sfant. Vrem sa stim tainele credintei? Sa citim carti sfinte si sa cerem sfatul preotilor. Vrem sa vorbim limba ingerilor, care este cea mai frumoasa? Sa ne rugam din inima cu smerenie si lacrimi si sa laudam pe Dumnezeu acasa si in Biserica.

Prin rugaciune vorbim cu Dumnezeu, cu Maica Domnului, cu Apostolii, cu sfintii din cer si cu oamenii de pe pamant. Rugaciunea este cea mai pretioasa vorbire duhovniceasca in limba Duhului Sfant. Vrem sa biruim rautatea lumii si a diavolului? Sa iubim curat pe toti oamenii, sa iertam si sa ajutam dupa putere pe toti. Vrem sa laudam pe Duhul Sfant? Sa rostim zilnic rugaciunea "Imparate ceresc Mangaietorule". Vrem sa laudam cu toti ingerii si cu toti sfintii pe Preasfanta Treime? Sa cantam adesea "Sfinte Dumnezeule", laudind pe Tatal, pe Fiul si pe Duhul Sfant.

Material preluat de aici,Duhul Sfant